فیلمهای ایرانی که نامهای مشابه دارند | از یاغی تا قهرمان اصغر فرهادی
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۷۶۹۳
به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از نامهای مشترک، اتفاقی است که در سینما، تلویزیون و البته شبکه خانگی بارها اتفاق افتاده است. در این مطلب چند مورد از آنها آورده میشود.
یاغی | (جهانگیر جهانگیری ۱۳۷۶) و (محمد کارت ۱۴۰۱)تازهترین مورد در این زمینه سریال « یاغی» است. پیش از محمد کارت و در نیمههای دهه هفتاد زنده یاد جهانگیر جهانگیری از این عنوان استفاده کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی هم دیگر فیلم مطرحی است که عنوانی تکراری دارد. در سال ۱۳۷۰ فیلمی ورزشی با این عنوان به کارگردانی سیامک اعتمادی تولید شد. این فیلم هم به دلیل دریافت درجه کیفی«ج» اکران محدودی در سینماها داشت. جمشید هاشم پور در این فیلم نقش یک مربی کشتی را بازی میکند.
میخواهم زنده بمانم | (ایرج قادری ۱۳۷۳) و (شهرام شاهحسینی ۱۳۹۹)«میخواهم زنده بمانم» یکی دیگر از عناوینی است که تا الان دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. این نام نخستین بار روی فیلمی از ایرج قادری نشست. در سال ۱۳۷۳ مرحوم قادری به تهیهکنندگی برادران شایسته فیلمی با عنوان«میخواهم زنده بمانم» را کارگردانی کرد. عنوان این فیلم برگرفته از فیلمی کلاسیک به کارگردانی «رابرت وایز» بود. این فیلم در سال ۱۹۵۸ میلادی با بازی «سوزان هیوارد» نامش در سینمای جهان جاودانه شد. ۲۵ سال بعد از اکران فیلم ایرج قادری، سریالی با همین عنوان در شبکه خانگی به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیهکنندگی محمد شایسته تولید شد. در تیتراژ پایانی سریال به دلیل استفاده از این عنوان به زندهیاد قادری ادای احترام شده است.
غزل | (مسعود کیمیایی ۱۳۵۵) و (محمدرضا زهتابی ۱۳۸۰)«غزل» هم جز عناوینی است که در سینمای ایران دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۵ فیلمی براساس داستان «مزاحم» نوشته بورخس ساخت و نام«غزل» را برای آن انتخاب کرد. محمدعلی فردین، پوربنایی و فرامرز قریبیان بازیگران این فیلم هستند. ۲۵ سال بعد از ساخت این فیلم و در دورانی که فیلمهای دختر پسری مد بود، محمدرضا زهتابی فیلمی در این گونه با نام«غزل» ساخت. این فیلم در گیشه شکست سنگینی را متحمل شد.
پدر | (مجید مجیدی ۱۳۷۵) و (بهرنگ توفیقی ۱۳۹۷)مجید مجیدی در سال ۱۳۷۵ فیلمی با نام «پدر» ساخت. این فیلم در جشنواره پانزدهم مورد توجه هیات داوران قرار گرفت جوایز بخش اصلی را به خودش اختصاص داد. سالها بعد سریالی با همین نام به تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ نوفیقی برای شبکه دو ساخته شد. این سریال که جز کارهای پرمخاطب و جنجالی تلویزیون بود در سال ۱۳۹۷ روی آنتن رفت.
کیمیا | (احمدرضا درویش ۱۳۷۳) و (جواد افشار ۱۳۹۴)«کیمیا»عنوانی است که نخستین بار توسط احمدرضا درویش مورد استفاده قرارگرفت. او در سال ۱۳۷۳ فیلمی با این نام ساخت. در سال ۱۳۹۴ هم جواد افشار از این نام برای سریالش استفاده کرد. سریال «کیمیا» که عنوان طولانی ترین سریال ملودرام تلویزیون را با خود یدک میکشد توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. هر دو کارگردان به دلیل اینکه نام کاراکتر اصلیشان «کیمیا» بود این نام را برای آثارشان انتخاب کردند.
نازنین | (علیرضا داودنژاد ۱۳۵۴) و (مهدی گلستانه ۱۳۹۲)«نازنین» عنوان فیلمی است به کارگردانی علیرضا داودنژاد که آن را در سال ۱۳۵۴ جلوی دوربین برد. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی داودنژاد بعد از نگارش فیلمنامه چند فیلمفارسی است. گوگوش و چنگیز وثوقی بازیگران اصلی فیلم هستند. نام «نازنین» یکبار دیگر هم در سینمای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.در سال ۱۳۹۲ فیلمی با این عنوان به کارگردانی مهدی گلستانه در دفتر حسین فرحبخش تولید شد.
«قدغن»، « عروس فراری»، «فوتبالیستها» و… دیگر عناوینی هستند که در فیلمهای قبل و بعد از انقلاب مورد استفاده قرار گرفتهاند.
منبع: فیلمنیوز
کد خبر 678880 برچسبها تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران سریال خانگیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران سریال خانگی مورد استفاده قرار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!
سید عبدالجواد موسوی در خبرآنلاین نوشت: «بازی را آن کسی میبرد که رسانه را میفهمد و با زیرکی و ظرافت ایدئولوژی اش را تبلیغ میکند؛ و تو هنوز فکر میکنی با زدن و بستن و ممنوع کردن و توقیف و پلمپ میتوانی کاری از پیش ببری. بچرخ تا دنیا هم بچرخد و به زودی به تو بفهماند یک من ماست چه قدر کره دارد.»
ای کاش میتوانستم تعبیر یوسفعلی میرشکاک را درباره ممیزان این روزگار این جا بنویسم. نه این که محافظه کاری کنم، نه. برای من نوشتنش آسان است، اما حوصله شکایت و دادگاه و این حرفها را ندارم و در ضمن نمیخواهم دوستان خبرآنلاین را به زحمت بیندازم. البته فکر میکنم خیلی هایتان شنیده اید، اما اگر کسی نشنیده و دوست دارد بشنود به مصاحبه ایشان با حسین دهباشی مراجعه بفرماید.
بله، درست حدس زدید کسی که در این روزگار بر روی سریالی مهر ممنوعیت بزند مصداق همان چیزهایی است که میرشکاک گفت. آن هم سریالی که خیلیها دیده اند. بسیاری از رسانههای ایرانی درباره آن نوشته اند و به تیتر یکِ چندین و چند روزنامه اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شده.
سریالی که اگر هم کسی ندیده باشد حتما با این حرفهای خنده آورنده ترغیب میشود که ببیند. سریالی که یافتن آن قطعا از یافتن سریالهای داخلی راحتتر است. سریالی که از همه سریالهایی که ما ساخته ایم چند سر و گردن بالاتر است.
سریالی که البته آشکارا به تحریف تاریخ پرداخته. از همه جالبتر این که کشوری که خودش از حیث نظری و تئوریک پایگاه داعش محسوب میشود این سریال را ساخته و هنرمندانه رگ و ریشه داعش را به ایرانیها ربط داده. حالا شما برو با داعش در سوریه و عراق بجنگ.
بازی را آن کسی میبرد که رسانه را میفهمد و با زیرکی و ظرافت ایدئولوژی اش را تبلیغ میکند؛ و تو هنوز فکر میکنی با زدن و بستن و ممنوع کردن و توقیف و پلمپ میتوانی کاری از پیش ببری. بچرخ تا دنیا هم بچرخد و به زودی به تو بفهماند یک من ماست چه قدر کره دارد. هرچند تو اگر خردک عقل و فهمی داشتی باید خیلی زودتر از اینها میفهمیدی که نفهمیدی. حقا که یوسفعلی درست گفت.
همین سریال خوشساخت مغرضانه و تحریفگر، امسال ماه رمضان به مراتب از سریالهای فاخر و نیمه فاخر تلویزیون شما بیشتر دیده شد. گواهش هم این که الان هیچکس فیلمها و سریالهای مناسبتی و غیرمناسبتی شما را در همین ماه رمضانی که گذشت به خاطر نمیآورد، اما هرجا که میروی بحث سریال حشاشین داغ است؛ و باز بد نیست حضراتِ عشقِ ممنوعیت بدانند که این سریال با همه عیب و ایرادهایش چه شور و شوقی را در مخاطب ایرانی برانگیخته تا از حسن صباح و اسماعیلیان و سلجوقیان بیشتر بداند.
سری به کتابفروشیها بزنید و بپرسید در این ایام چه مقدار مردم به آنها مراجعه کرده اند و کتابهایی در این موضوعات خواسته اند.
شما از کلمه شبهه میهراسید چرا که فکر میکنید شبهه افکنی یعنی برباد دادن چیزی که شما آن را مطلق و بی عیب میدانید، اما خیر و برکاتی که در شبهه افکنی است را نمیتوانید درک کنید. نمیتوانید، چون همه عمر مطلق اندیش بوده اید و خود را مبرا از هر عیب و ایرادی دانسته اید. گمان برده اید حق به تمامی در اختیار شماست و هرکه، چون شما نیندیشد راه ضلالت و گمراهی را میپیماید.
درست به همین دلیل حق پنداری است که نه تنها نتوانسته اید برای تبلیغ آن چه مدعی آن هستید کاری از پیش ببرید بلکه هرگاه خواسته اید به زعم خود باطلی را معدوم نمایید شده اید مبلغ تمام قد آن.
الان هم فکر میکنید با تحکم و ممنوع اعلام کردن سریال حشاشین کار این سریال ضاله تمام است و ضربه محکمی بر پیکر استعمار وارد آورده اید. طیب الله. بتازید و بر گرده دریا تازیانه فرود آورید که زمین و زمان تحت سیطره شماست تا کور شود هرآن که نتوان دید.
چه تکاپوی رقت انگیزی است باد را بندی زمین کردن
یا به سودای کشتن خورشید اسب میدان جنگ زین کردن
حکم کردن به خاک تا نرود هرگز از ملک خویشتن بیرون
آتش و آب را به دستوری راهی سرزمین چین کردن
بر هوا بخیه و به سندان مشت میزنند و به خویش میبالند
گویی از روز اول خلقت بوده تقدیرشان چنین کردن
عقل و تدبیر اکتسابی نیست، گرگ هرگز پلنگ مینشود
گرچه در اوج صخره بنشیند طعمه ماه را کمین کردن