پاسخ وکیل اصغر فرهادی به ادعایی دربارۀ فیلم «قهرمان»
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۵۱۳۶
وکیل اصغر فرهادی به بیانیه بیانیه انجمن مستندسازان ایران در خصوص فیلم قهرمان جواب داد. متن بیانیۀ کاوۀ رضوانیراد از این قرار است:
در پی انتشار بیانیه انجمن مستندسازان ایران در خصوص فیلم قهرمان، نکات و موارد ذیل را جهت تنویر افکار عمومی محترم به استحضار می رسانم:
پیش از هر سخنی، ذکر این نکته ضروری است که اینجانب در مقام وکیل آقای اصغر فرهادی و مشاور حقوقی پروژه سینمایی «قهرمان»، در سه ماه گذشته به دلیل رعایت احترام مقام معلم و شاگردی، از پاسخ رسانهای به ادعاهای یکی از هنرجویان ورک شاپ آموزشی آقای اصغر فرهادی در سال ۹۲_۹۳ اجتناب نموده وگزارش خود را در این باره به خانه سینما ارائه کردهام اما اکنون که بیانیه انجمن مستندسازان، موجب رسانهای شدن موضوع در سطح عمومی شده است، بیان توضیحات و جزییات موضوع و انتشار اسنادی که ماهیت حقیقی روایت را آشکار میسازد ضروری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنابراین ضمن غنیمت دانستن فرصت پیش آمده جهت روشن سازی ابعاد ناگفته موضوع، بر این امر تاکید مینمایم که نسخهای از کلیه مستنداتی که در ادامه به آنها اشاره شده ، پیش از این، در اختیار خانه سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه قرار گرفته است.
یک. در سال ۹۲-۹۳ و در جریان برگزاری دوره آموزشی فیلمسازی مستند در موسسۀ کارنامه، آقای فرهادی طبق طرح درسی دورهشان، هنرجویان این دوره را به گروههای دو و یا سه نفره تقسیم کرده و سوژهای را به عنوان ایدۀ مشترک همۀ گروهها برای کار کلاسی تعیین مینمایند و قرار میشود هنرجویان تحت نظارت، مشاوره و راهنمایی ایشان در زمینههای تکنیکی و محتوایی با محوریت اشخاصی که پول و یا شیء گرانبهایی را یافتهاند و با عودت آن به صاحبِ مال در جامعه شناخته شده و به عنوان قهرمان، برجسته شدهاند کار کنند. سوژههایی با این ایدۀ مشترک، از اخبار روزنامه های سراسری یا برنامۀ تلویزیونی «ماه عسل» و یا شبکهها و مطبوعات استانی گردآوری شده و در اختیار هنرجویان قرار میگیرد. با معرفی سوژهها توسط آقای فرهادی، گروههای هنرجویان برای ضبط تصاویر به مناطق مختلف کشور عازم میشوند .در طول جلسات برگزاری این کلاس که نزدیک به یک سال به طول انجامیده، آقای فرهادی برای هنرجویان طرح ، شکل اجرا و جهت مسیر هر سوژهای را مشخص مینمایند .
از جمله سوژههای این دوره، شخصی است که در شیراز، زندانی مهریه بوده و با یافتن کیفی پر از پول و عودت آن به صاحب کیف، مورد تکریم قرار میگیرد. این اتفاق در سال 91 رخ داده و به صورت گسترده در مطبوعات و رسانههای سراسری و محلی انعکاس داشته است.
از جمله در گزارش تصویری مفصل شبکه استانی فارس و همچنین بخش حوادث روزنامه جام جم صفحه 19 مورخ 4 اردیبهشت 1391 و روزنامه خبر مورخ 28 فروردین 1391. بنابراین برخلاف ادعای ناصحیح خانم آزاده مسیحزاده، سوژه مذکور توسط ایشان کشف نگردیده است بلکه این خبر از قریب به یکسال پیش از شروع دوره فیلمسازی مستند، در سطح گسترده ای در جامعه انتشار یافته است.
با نظر مساعد آقای فرهادی، مقرر می شود ایشان که خود اهل شیراز بوده، نسبت به مصاحبه و تصویربرداری از این فرد اقدام نماید.
با اتمام دوره کلاسی، این هنرجو کار کلاسی خود را که با ایده و طرح و تحت نظارت و راهنمایی آقای فرهادی ساخته شده بود با عنوان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» تدوین نهایی و در چند جشنواره فیلم کوتاه بدون اشاره و ذکر نام آقای اصغر فرهادی به نمایش درمی آوردند.
دو. پنج سال بعد و در سال ۹۸، خانم مسیح زاده دوباره در دورههای آموزشی آقای فرهادی در موسسه بامداد ثبت نام مینمایند. ایشان قبل از ساخت فیلم « قهرمان»، در حضور دو شاهد در موسسه آموزشی بامداد در تاریخ 15 مرداد 1398، متنی را به دستخط و امضای خود تهیه کرده و در آن صراحتا اظهار میکنند که ایده و طرح فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» متعلق به آقای فرهادی است. اصل این سند در اختیار موسسۀ بامداد و نسخهی برابر با اصل شدۀ آن به خانۀ سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه (شعبه چهارم ) تقدیم شده است.
سه. دو سال بعد و در تابستان ۱۴۰۰ و درست همزمان با اکران فیلم «قهرمان» در جشنوارۀ کن، خانم مسیح زاده با طرح ادعایی عجیب در شبکههای اجتماعی اعلام داشتند فیلم«قهرمان» از فیلم مستند ایشان کپی شده است. این موضوع بلافاصله با واکنش بعضی از هنرجویان آن دوره مواجه شده و ایشان با بیان جزییاتی از آن دوره در مقام پاسخ به این ادعای کذب برآمدند. از جمله آن که 12 نفر از هنرجویان این دوره آموزشی، با تنظیم استشهادیهای به بیان جزییات کامل روند وُرکشاپ آموزشی پرداختند. یکی از گواهان این استشهادیه، فیلمسازی است که در ساخت مستند خانم مسیحزاده، به عنوان فیلمبردار حضور داشته و در جریان کامل جزییات ساخت مستند و نقش آقای فرهادی به عنوان مالک طرح و ایده بوده است. این استشهادیه نیز به خانۀ سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه تقدیم شده است.
جزییات بیشتری از این موضوع در روزهای آتی از سوی تیم حقوقی و رسانه ای فیلم «قهرمان» انتشار خواهد یافت.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد!
بی بی سی فارسی نوشت که خودش هم نمیتواند اسنادی که درباره نیکا شاکرمی منتشر کرده را تایید کند. - اخبار سیاسی -
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته در ابتدا بی بی سی جهانی و سپس بی بی سی فارسی در اقدامی پر هیاهو اعلام کردند که به اسناد فوق محرمانه ای دست پیدا کردهاند که نشان میدهد خانم نیکا شاکرمی از جان باختگان فتنه 1401 مورد تعرض قرار گرفته است!
اذعان بیبیسی به ساختگیبودن اسناد درباره نیکا شاکرمیساعتی از انتشار این خبر و آن سند ادعایی فوق محرمانه نگذشته بود که کاربران فضای مجازی با تحلیل و بررسی ساده ی این اسناد توجه ساختگی بودن آن شدند و به تمسخر بی بی سی پرداختند.
این کاربران به بیبیسی یادآوری کردند که حتی فونت نوشتههای این سند هم کاملاً آشکارا ساختگی و غیرواقعی است و با فونتهایی که در ایران و در مکاتبات استفاده میشود تفاوت دارد.
بدون تاریخ و بدون شماره بودن سندی، آنهم فوقمحرمانه، یکی دیگر از نشانههای جعلی بودن این اسناد بود. ضمن اینکه بیبیسی تلاش بسیاری کرده بود تا از طریق فوتوشاپ، برخی خطهای این سند ادعایی را کمرنگ کند که مثلاً موضوع اسکنبودن آنها را تداعی کند، اما حتی همین فوتوشاپهای مبتدی هم از دید کاربران دور نماند.
جالب تر اینکه همه ی ادعاهای این اسناد جعلی با مصاحبه های پیشین مادر و بعضی بستگان خانم نیکا شاکرمی هم کاملاً در تناقض بود.
بی بی سی فارسی در ابتدا اعلام نکرده بود که اسناد باسازی شده است و خبر منتشره به نحوی بود که گویا خودِ اسناد را در معرض دید عموم قرار داده است! اما پس از چند ساعت تمسخر این اسناد توسط تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی، بیبیسی نهایتاً نوشت که اسناد را خودش بازسازی کرده است!
همین توضیح بی بی سی هم البته با تمسخر مضاعف کاربران روبرو شد؛ بسیاری نوشتند: اگر قرار باشد چنین ادعایی را باور کنیم، به نحو بسیار سادهای هر کسی میتواند اسنادی را با فوتوشاپ، و البته حرفهایتر از بیبیسی، جعل کند و بگوید که برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رساندهاند آنها را بازسازی کرده است!
حالا در خبر بی بی سی بدون توضیح، نکاتی مندرج شده و نوشته شده است که اصلاً بی بی سی نمیتواند این اسناد را خودش هم به طور قطعی تایید کند!
یعنی یک روز پس از هیاهو و جنجال فراوان، خود بی بی سی تاکید کرده که اسنادی که ابتدا میگفت خیلی محرمانه است، برای خودش هم به طور کامل قابل قبول نیست چه رسد به اینکه بر اساس آن فضاسازی کند.
ماجراهای 1401 غیر از یک شکست برای جریان ضد ایران، رسانه های این جریان را هم با رسوایی های پی در پی روبرو کرده است؛ ایران اینترنشنال نهایتاً مجبور شد که وابستگی خود به موساد و جنایتکاری مانند نتانیاهو را به نحو غیرمستقیم تایید کند و بی بی سی هم با گافهای عجیب و غریب، بسیاری از آنچه پیشتر سعی می کرد به دست آورد را از کف داد.
انتهای پیام/